Visites

dimecres, 9 de maig del 2012

Exemples d'utilització de models d'històries

En l'activitat modelant històries vaig fer l'ampliació posant d'exemple dos casos on s'utilitzen models d'històries, que m'agradaria compartir en el bloc. En el primer exemple el meu paper era de mestra amb alumnat de 3r de primària, i en l'altre el meu paper era d'alumna en formació de professorat.

Pel que fa a l'activitat on el meu paper era el de mestra, recordo el DENIP (dia escolar de la no-violència i la pau) on amb la meva tutoria de 3r de primària vam estar parlant de la guerra i de com de dura deu ser la vida d'un nen o nena en un país en guerra; la conversa era molt dispersa, marxaven del tema principal, aportaven informacions que no tenien gaire clares, etc. Llavors vam estar mirant uns dibuixos fets per nens i nenes que havien patit guerres, la majoria de dibuixos tenien una petita explicació del fet que representava, d'alguna experiència (força dures, per cert); després d'observar aquests dibuixos va haver-hi una estona on els nens i nenes de la classe estaven força callats, es notava que estaven reflexionant i llavors van començar a aixecar la mà per fer comentaris. A través dels seus comentaris, realment semblava que aquelles experiències vistes en dibuixos i llegides les haguessin viscut ells mateixos, eren molt capaços de posar-se en el lloc d'aquells nens i nenes i feien unes aportacions i reflexions molt riques. Finalment van fer la seva reflexió escrita sobre la necessitat de la pau i la veritat que fins i tot nens amb dificultats en l'aprenentatge, demostraven un aprenentatge significatiu a través de la seva reflexió. Fins i tot, fa uns dies un nen va portar una notícia d'un atemptat a un país àrab, la vam estar comentant i van saber aplicar els aprenentatges del DENIP.



Pel que fa a l'activitat on el meu paper era d'alumna, m'agradaria comentar el curs de formació que vaig fer fa tres curs. Era un assessorament al meu centre sobre el treball per projectes que estàvem iniciant a la nostra escola. Els dos formadors eren mestres de l'escola de Rellinars i en les sessions de formació ens il·lustraven i mostraven diferents projectes que havien realitzat a la seva escola. A partir dels projectes que ells ens presentaven i la seva experiència, sorgien els nostres dubtes i a partir d'aquí fèiem converses i diferents activitats per tal d'entendre la filosofia del treball per projectes. Si enlloc de presentar-nos les seves pròpies experiències ens haguessin transmés els seus coneixements teòrics sobre el treball per projectes, probablement no haguessin sorgit les converses tan riques que ens aportaven un aprenentatge tan significatiu. És més, en la meva tasca diària de mestra, de vegades em sorgeix algun problema en algun projecte (ara com continuo, com puc reconduir els interessos de l'alumnat, etc.) i de seguida recupero alguna de les experiències que ens van presentar els formadors (ah sí! Ells en aquell projecte es van trobar igual i llavors van fer tal cosa, ho provaré). Per tant, a través de les experiències d'aquells formadors vaig poder construir un model mental sobre el treball per projectes, de manera significativa.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada